پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

آثار خانوادگی بدحجابی

3 - آثار خانوادگى بد حجابی

ط. نکویی ریزی

 الف - بى علاقگى به ازدواج

 در جامعه‏اى که بى بند وبارى در پوشش و به تبع آن بى بند و بارى جنسى رواج دارد، بسیارى از لذت‏هاى جنسى که عامل گرایش به ازدواج است به راحتى در دسترس افراد قرار مى‏گیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش  به ازدواج در افراد مى‏کاهد.

 بعضى از لذت‏هاى جسمى، سمعى، بصرى و احیاناً لمسى که باید در » نهان خانه زناشویى« با انتظار و زحمت به دست آید، بى حجابى و بدحجابى، آن را آسان، رایگان و همه جائى مى‏سازد و از اهمیت ازدواج و شوق زناشوئى مى‏کاهد(61).

 استاد شهید مرتضى مطهرى در این زمینه چنین مى‏نگارد: »... علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد مى‏شود، جواب مى‏دهند، که حالا زود است، ما هنوز بچه‏ایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالى مى‏کنند همین است؛ حال آنکه در قدیم یکى از شیرین‏ترین آرزوهاى جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آن که به برکت دنیاى اروپا کالاى زن این همه ارزان و فراوان گردد »شب زفاف را کم از تخت پادشاهى« نمى‏دانستند. ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندى انجام مى‏گرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیک بختى و سعادت خود مى‏دانستند، ولى امروز به دلیل کامجوئى‏هاى نامشروع در سطحى وسیع دلیلى بر آن اشتیاق‏ها وجود ندارد(62).

 ب( افزایش میزان طلاق

 بى بند و بارى در پوشش و حجاب، موجب تحریک است و تحریک بنیاد خانواده را متلاشى مى‏کند. غریزه جنسى یکى از علل مهم ازدواج و بوجود آمدن خانواده است، اما پس از ازدواج هر چه زمان مى‏گذرد نقش غریزه جنسى در حفظ و دوام خانواده کمتر مى‏شود و به جاى آن نقش عشق، تفاهم و وفادارى در بقاى خانواده بیشتر مى‏شود، بدحجابى آفت زندگى خانوادگى است. در حالى که نه تنها در اسلام بلکه در همه مرام‏هاى اجتماعى جهان این نتیجه حاصل شده است که خانواده باید محفوظ بماند، زن و مرد باید دلبسته و وفادار یکدیگر باشند، تا آشیانه دلپذیرى براى فرزندان خویش بنا کنند و با تربیت آنها، آینده جامعه خویش را ترسیم کنند، زنان بدحجاب تمامى همت خود را مصروف خودنمائى در خارج از منزل مى‏کنند و این باعث مى‏شود تا ذوق و شوقى براى آراستگى در برابر همسر نداشته باشند، و از سوى دیگر بد حجابى دیگران، زمینه  را براى دلبستگى مرد به همسر، نامساعد مى‏کند.

        در جامعه‏اى که بد حجابى بر آن حاکم است، هر زن و مردى همواره در حال مقایسه کردن است، مقایسه آن چه دارد با آن چه ندارد، این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر دامن مى‏زند، زنى که سال‏ها در کنار شوهر خود زندگى کرده و بامشکلات زندگى جنگیده و در غم و شادى او شریک بوده است، اندک اندک بهار چهره‏اش شکفتگى خود را از دست مى‏دهد و روى در خزان مى‏گذارد، در چنین حالى که سخت محتاج عشق و مهربانى و وفادارى همسر خویش است، ناگهان زن جوان‏ترى با بدحجابى خود و پوشش نامناسب خود به همسر او فرصت مقایسه‏اى مى‏دهد و این مقدمه‏اى مى‏شود براى ویرانى اساس خانواده و بر باد رفتن امید زنى که جوانى خود را از دست داده است.

 همه زنان بدحجاب جوان باید بدانند که هیچ جوانى نیست که به میان سالى و پیرى نرسد، اگر امروز آنان جوان و با طراوتند، در فرداى بى طراوتى آنان بازهم جوانانى هستند که بتوانند براى فرداى خانواده آنان  همان خطرى را ایجاد کنند که خود آنان امروز براى خانواده‏ها ایجاد مى‏کنند(63).

 آمارهاى قطعى و مستند نشان مى‏دهد که با افزایش بى حجابى و بدحجابى در جهان، طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشوئى در دنیا به طور مداوم بالا رفته است. چرا که » هر آن‏چه دیده بیند، دل کند یاد« و هر چه »دل« در اینجا یعنى هوس‏هاى سرکش بخواهد، به هر قیمتى باشد به دنبال آن مى‏رود و به این ترتیب هرروز دل به دلبرى مى‏بندد و با دیگرى وداع مى‏گوید(64).

 به این ترتیب یکى از علل افزایش طلاق در جامعه بدحجابى زنان در جامعه مى‏باشد، در حالى که لازمه زندگى مشترک، مهرورزى، محبت، قبول یکدیگر با تمام خصوصیات، قبول مسئولیت و گذشت است، مردى که از تربیت معنوى و تقواى دینى برخوردار نیست، طبعاً هوس خود را به زندگى مشترک ترجیح مى‏دهد. در مقابل حجاب اسلامى و تقواى  زن و شوهر سبب استحکام بنیان خانواده مى‏گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد