پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

آثار اجتماعی بد حجابی

- آثار اجتماعى بد حجابی

ط. نکویی ریزی

 الف( زمینه‏سازى براى نگاه آلوده

 بدحجابى زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد مى‏افروزد، مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانى وامى‏دارد، زنان بد حجاب بالباس و شکل و شمایل ظاهرى خود هر جوانى را وسوسه مى‏کنند، مگر این‏که مردان به آیات قرآن عمل کرده و چشم‏هاى خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.

 قرآن کریم مى‏فرماید: »قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم«(50) به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند. چشم چرانى بیمارى مهلک و خانمان براندازى است که مقدمه ورود در بسیارى از گناهان است در اثر چشم‏چرانى، بعضى از مردان با انواع حیله و فریب‏ها، دوشیزگان معصوم و ساده لوح را فریب مى‏دهند و سرمایه عفت و آبروى شان را بر باد مى‏دهند و به وادى فساد و بدبختى رهسپارشان مى‏سازند.(51)

 چشم چرانى در سخنان معصومین )ع( تیرى زهرآلود از تیرهاى شیطان معرفى شده است که بدحجابى زنان مقدمه آن محسوب مى‏شود.

 عن الصادق )ع( »النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرةٍ اورثت حسرةً طویله«(52)

 نگاه تیرى از تیرهاى زهرآگین شیطان است، چه بسا یک نگاه که حسرت طولانى در پى دارد.

 پیامبر اکرم )ص( مى‏فرماید: »و من ملأعینیه من امرأة حراماً حشاهمااللّه یوم القیمة بمسامیر من نار و حشاهما ناراً حتى یقضى بین الناس لم یومر به الى النار(53)»

 » هر کس از حرام چشمش را پر سازد روز قیامت دو میخ آهنین در چشم او فرو مى‏کنند و آتش آن‏ها را بر خواهد گرفت تا به حساب مردمان رسیدگى شود آنگاه او را نیز به آتش افکنند.«

 روشن است که بدحجابى زنان مهم‏ترین عامل زمینه‏ساز این رفتار ناپسند در جوانان به شمار مى‏رود.

 ب( سلب آرامش جوانان

 زندگى مادى و معنوى و تکامل انسان بستگى به شرایط و عوامل مختلفى دارد که مهم‏ترین آن‏ها سلامتى جسمى و روحى است، بشر باتوجه به اهمیّتى که براى سلامتى خود قائل است، همواره در جهت حفظ و تأمین سلامت خود کوشیده و با ایجاد مراکز علمى پژوهشى و ساخت واکسن‏هاى پیشگیرى کننده و داروهاى مختلف براى سلامتى خویش، نهایت سعى و تلاش را انجام داده و مى‏دهد.

 انسان موجودى است نسبتاً ضعیف و تأثیرپذیر، چنان‏که جسم او بیمار شود روح تأثیرپذیرفته بیمار مى‏گردد و حالت طبیعى و اعتدال خود را از دست مى‏دهد(54). بنابراین تنهاپیشگیرى از بیمارى‏هاى جسمى نمى‏تواند سلامتى کامل انسان را تضمین نماید، بلکه جامعه باید از هر چیزى که سلامت و سعادت انسان را تهدید مى‏کند به دور باشد تا انسان با آرامش در آن زندگى کند و رشد و تعالى یابد.

 متأسفانه بدحجابى زنان در جامعه سبب بیمارى‏هاى روحى و روانى جوانان مى‏گردد، غریزه شهوت را از مسیر خود منحرف مى‏سازد و سبب طغیان بى‏رویه آن مى‏گردد. یک خانم بد حجاب، خرمن عمر جوانان را در آتش هوس و شهوت مى‏سوزاند، راحتى و آسایش را از آنان سلب مى‏کند، عقل و اراده و فکر آنان راتحت الشعاع نیاز همراه با حرص و آز که قناعت‏پذیر نیست قرار مى‏دهد، تا حسرت جنسى بر آنان غالب شده و آن‏ها را به تباهى کشاند.

 بدحجابى باعث بیدارى قبل از موعد غریزه جنسى مى‏شود و مسیر زندگى جوان را دستخوش تغییر مى‏کند و موجب گرفتارى و نابودى او مى‏گردد در حالى که این غریزه یکى از نعمت‏هاى الهى براى ادامه حیات و بقاء نسل و ایجاد جوشش و انگیزه و عشق و تشکیل خانواده بوده و در اصل براى حیات و آرامش بشر قرار داده شده است.

 ج( زمینه‏سازى رخدادهاى مخاطره‏آمیز

 بدحجابى سبب افزایش جنایت و حادثه آفرینى در جامعه مى‏شود. بى‏تردید سرچشمه بسیارى از حوادث مرگبار، درگیرى‏ها و نزاع‏هاى فردى و خانوادگى، قتل و جنایات، از بدحجابى و خودنمایى زنان آغاز مى‏گردد. وقتى در کوچه و خیابان یا در مجلس مهمانى و عروسى مختلط و همنشینى زنان با مردان نگاه مردان به زنى بى حجاب یا بدحجاب افتاد، سر و صورت آرایش کرده زن جوان از یک سو و ادا و اطوارها و راه رفتن و سخن گفتن آن چنانى از سوى دیگر، نگاه مرد را تندتر و طولانى‏تر مى‏نماید، در نتیجه همین نگاه‏هاى به ظاهر ساده موجب حوادث مرگ‏بار، تصادفات، زد و خوردها و جنایات بى شمار مى‏گردد.(55) پیامبر اکرم)ص( فرمود:

 »... من جالس النساء فلابد له من الزنا و لابد للزانى من النار«، سرانجام کسى که همنشینى و اختلاط با زنان کند، زنا مى‏باشد و سرانجام زناکار آتش جهنم است.(56)

 د( تنزل بهره‏ورى در فعالیت‏هاى اجتماعى

 بدحجابى زن در اجتماع از سویى نیروى کارآیى مردان را دچار توقف و رکود مى‏سازد و از سوى دیگر مانع از پرداختن جدى خود زن به کار و فعالیت اجتماعى مى‏شود.

 زنى که در محل کار فکر و ذهنش مشغول خودآرایى و خودنمایى است، تمرکز فکرى لازم را براى پرداختن جدى به کار نمى‏یابد، در حالى که لازمه انجام کار و تلاش جدى و پربار حضور قلب و تمرکز حواس است.

 زنان بدحجاب، مردانى را که باید با آرامش خاطر سرگرم کار و فعالیت باشند به چشم چرانى وادار مى‏کنند و هوش و حواس آنان را اندکى هم که شده، از کار معطوف به امور جنسى مى‏کنند و بدین جهت مقدارى از نیروهاى فعال اجتماع ضایع مى‏شود و کارهایى هم به طور ناقص انجام مى‏گیرد.(57)

 ه( گسترش تهمت و سوءظن

 یکى از آثار بدحجابى سوء ظن افراد جامعه و تهمت زدن به زنان و دختران بدحجاب است. از آن جا که افراد بدحجاب بر خلاف فرهنگ جامعه اسلامى، حجاب اسلامى را رعایت نکرده و با پوشش و ظاهر نامناسب به جامعه وارد مى‏گردند، ممکن است مورد سوء ظن افراد جامعه واقع شوند، افراد جامعه مى‏گویند: چنین شخصى که به این راحتى احکام الهى را زیر پا نهاده و از غضب الهى نمى‏ترسد چه بسا خلاف‏هاى دیگرى را انجام دهد.

 اسلام از حقوق زنان با حجاب و با ایمان دفاع مى‏کند و در سوره نور مى‏فرماید:

 »ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم«(58)

 زنان پاکدامن و دور از هر آلودگى و با ایمان را مورد تهمت قرار ندهید و اگر کسى چنین کند در دنیا و آخرت لعنت شده و عذاب بزرگى براى آن هاست.

 امیرالمؤمنین على علیه‏السلام در ضمن گفتارى به فرزندش امام حسین علیه‏السلام مى‏فرماید:

 »واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن فان شدة الحجاب ابقى علیهن«

 از طریق حجاب و پوشش بانوان، آن‏ها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدى و محکم زنان را به طور سالم‏تر و پاک‏تر حفظ خواهد کرد(59).

 روشن است که یکى از موارد حفاظت از بانوان، حفاظت از آنان در برابر سیل شایعات و تهمت‏هاى نارو است.

 امام على)ع( مى‏فرماید: »من وضع نفسه مواضع التّهمة فلا یلو منّ من اساء به الظّن« »کسى که خود را جایگاه تهمت قرار داد، نباید جز خود را نکوهش کند(60)» بنابراین، زنى که به پوشش کامل خود اهمیت نمى‏دهد، نمى‏تواند مانع بروز حرف و حدیث‏هاى یاوه‏گویان شود، کمااین که نمى‏تواند آنان را مورد ملامت خود قرار دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد