پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

عوامل بد حجابی

عوامل بدحجابى

ط. نکویی ریزی

 در این فصل به بررسى عواملى که باعث پیدایش، رشد و گسترش بد حجابى شده‏اند، مى‏پردازیم.

 1- تمایلات درونى

 یکى از علل پیدایش بد حجابى در جامعه، تمایلات درونى زنان است. برخى از زنانى به پوشیدن روسرى کوتاه و نازک و لباس‏هاى مبتذل مبادرت مى‏ورزند و میل شدیدى به خودنمائى در آنها وجود دارد، اگر زندگى، روحیات، و حالات درونى آنها به دقت مورد مطالعه و کاوش قرار گیرد، معلوم خواهد شد که در عمق روان خویش از کمبودهایى رنج مى‏برند که عکس العمل خارجى آن به صورت بد حجابى و خودنمائى و جلب توجه دیگران جلوه پیدا مى‏کند؛ تمایلاتى از قبیل راحت‏طلبى، میل به خودنمائى، احساس حقارت و خودباختگى از جمله انگیزه‏هائى است که موجب تشدید گرایش به بدحجابى و ابتذال مى‏گردد.

 کسانى که به خاطر نارسائى‏هاى تربیتى و عاطفى، محبتهاى افراطى یا تفریطى و... در خویش احساس  حقارت و کمبود شخصیت مى‏نمایند، براى جبران این نقیصه به هر کارى دست مى‏زنند، از جمله مى‏کوشند تا با پوشیدن لباس‏هاى غیر متعارف و آرایش‏هاى نامناسب توجه دیگران را به خود جلب کنند(29).

 زمانى که اینگونه افراد راهنمایان درستى نداشته باشند، شخصیتى دروغین و بى پایه براى خود رقم مى‏زنند. با کمال تأسف سرمایه دارى غرب با بهره‏گیرى از تئورى هاى روان شناسان خود، مسابقه‏اى پایان‏ناپذیر را میان افراد جوامع، به خصوص زنان و دختران جوان در امر ظاهرى و پوشش و آرایش و مد و مدل دامن زده است.

 2- خودنمائى و جلب توجه دیگران

 خودنمائى از ویژگى‏هاى بارز زنان است، زن به حکم طبیعت خاص خود مى‏خواهد دلبرى کند و مرد را در دام علاقه به خود اسیر سازد، دختران و زنان جوان، بیشتر به خودنمائى و جلب توجه دیگران مى‏پردازند. آنان معمولاً سعى مى‏کنند ظاهرى دل فریب از خود نشان دهند و از توجه به شخصیت واقعى و باطنى و کمالات روحى خود غفلت مى‏ورزند.

 در حقیقت آن‏چه باعث تحریک مرد مى‏شود همان خودنمائى و خود آرائى و جلوه‏گرى‏هاى دل فریب است که  قرآن کریم آن را »تبرج« خوانده است و از آن نهى مى‏کند.

 »قال الله تبارک و تعالى: و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولى«(30)

 مانند جاهلیت نخستین به خودنمائى و خودآرائى از خانه بیرون نشوید.

 استاد شهید مطهرى قدس‏سره مى‏نویسد، شرافت زن اقتضا مى‏کند هنگامى که از خانه بیرون مى‏رود متین، سنگین، و با وقار باشد و در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدى که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد و عملاً مرد را به سوى خود دعوت نکند. پوشیده بودن زن در همان حدودى که اسلام تعیین کرده است موجب کرامت و احترام بیشتر او است زیرا او را در تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مى‏دارد(31).

 3- چشم و هم چشمى

 از دیگر عوامل بدحجابى زنان و دختران جامعه امروزى چشم و هم چشمى در جامعه است، گویا بدحجابى را علت پیشرفت و سربلندى زن و خانواده در میان اقوام و دوستان مى‏دانند، و همواره خود را با دیگران مقایسه مى‏کنند. البته رقابت سازنده در امور علمى و معنوى از زمینه‏هاى رشد انسان است و در فرهنگ اسلامى جایگاه خاصى دارد. اما رقابت ناسالم از نظر اسلامى مردود است و ارزشى ندارد، قرآن مى‏فرماید:

     » لا تمدنّ عینیک الى مامتعنا به ازواجاً منهم«(32)

 »هرگز چشم خود را به نعمت‏هاى مادى که به گروه‏هائى از آنها داده‏ایم میفکن.«

 بسیارند زنان و دخترانى که مى‏خواهند در امور مادى برابر و یا برتر از دوستان و اقوام خود باشند و از این رو به بهانه‏هایى چون دست و پا گیر بودن حجاب براى کار و تلاش، یا جذب خواستگار و ... به پیروى از هوس‏هاى نفسانى پرداخته، زیبایى‏هاى خود را آشکار کرده، به تدریج بدحجاب مى‏گردند.

 4- تهاجم فرهنگى

 فرهنگ ستیزان در جوامع اسلامى، دشمنان داخلى  هستند که از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ مبتذل غربى در جامعه مى‏باشند. برخى از آنان در برابر پیشرفتهاى مادى و صنعتى غرب آن‏چنان دچار خود باختگى و خود کم‏بینى شدند که فتواى »باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگى شد« صادر کردند، از این رو براى اینکه از قافله تمدن عقب نمانند، سعى کردند در تمامى حرکات و رفتار و پوشش و آرایش ظاهرى خویش اداى غربى‏ها را در آورند، چون آنها راه بروند و...

 به این ترتیب زمینه فرهنگى، اجتماعى پذیرش لباس  غربى و بى حجابى را تأمین کردند؛ آنان اسلام را نمى‏شناختند و به غرب خوش‏بینى مطلق داشتند(33).

 علاوه بر این، گروه‏هاى دیگرى با عناوین مختلف هنرمند، روشنفکر و... براى زدودن ارزشهاى اسلامى و رهائى از قوانین شرعى الهى، براى از بین بردن ارزشهاى جامعه اسلامى از جمله حجاب زنان تلاش شگرفى بکار گرفتند. اینان با ساختن فیلم‏هاى مبتذل، وارد کردن پوسترها و عکس‏هاى سکسی، داستان های سکسی مدل‏هاى سکس لباس و شلوار تنگ و کوتاه و مهیج سکس و... روش‏ها و منش‏هاى انسانى و فرهنگ اسلامى را از جوامع اسلامى گرفته و فرهنگ بیگانگان را ترویج مى‏کنند.

 وقتى فرهنگ و ارزش‏هاى اسلامى در جامعه دگرگون شود، تلقى زن از شخصیت و ارزش خود، عرضه وجود و نمایاندن آرایه‏ها و زیبائیهایش مى‏شود و به این ترتیب بد حجابى زیاد مى‏شود.

 5 - عدم آشنائى با اهمیت حجاب

 یکى از علل بدحجابى عده‏اى از خانواده‏هاى مسلمان، عدم آشنائى  با احکام و حدود حجاب و پوشش اسلامى، مسئله محرم و نامحرم و ندانستن اهمیت و ضرورت حجاب و مضرات بى حجابى است. کم نیستند خانواده‏هائى که هنوز مرز دقیق محرم و نامحرم را نمى‏شناسند و در ارتباطات خانوادگى با سر و روى برهنه در کنار هم  به گفتگو و خنده مى‏نشینند.

 بر این نا آگاهى، بى دقتى را هم باید افزود، بسیارى از زنان مسلمان و نمازخوان را مى‏بینى که با پاى بدون جوراب در کوچه در مقابل دید نامحرم ظاهر مى‏شوند، گویا تصور مى‏کنند همان گونه که در نماز، پوشیدن پا تا مچ واجب نیست پوشاندن آن از نامحرم هم واجب نیست و یا با پیراهن آستین کوتاه در زیر چادر و یا بدون روسرى براى خرید به خیابان مى‏روند و هنگام پرداخت پول به مغازه دار، دست و گردن و موهایشان نمایان مى‏شود، زیاد مشاهده مى‏شود که زنان با پوشیدن جوراب‏هاى نازک در مسجد یا در صحن‏هاى متبرک حرم امام رضا )ع( و حضرت معصومه)س( حضور پیدا مى‏کنند، یا در برابر دیدگان صدها تن مرد نامحرم وضو مى‏گیرند. نمونه‏هاى بسیارى از این بى دقتى‏ها را مى‏توان شمرد!

 »رهبر معظم انقلاب مى‏فرماید، خیلى از خانم‏ها هستند که متدین و مسلمان هستند به انقلاب هم عقیده دارند، ولى مسأله حجاب برایشان روشن نیست، حرفى ندارد حجاب را رعایت کند، اما واقعاً حجاب در ذهن آنها مسئله است باید به اینها پاسخ داده شود، ما ابهامى نداریم براى ما روشن است ولى باید براى همه روشن شود، این کارى است فرهنگى که بنده زیاد رویش اصرار دارم(34)»

 6- ضعف غیرت مردان

 تأثیر متقابل زن و مرد، در روابط خانوادگى و در سرنوشت فرزندانشان، از اصول غیر قابل انکار در تربیت اجتماعى اسلام است، مرد و زن از یک سو مى‏توانند با همکارى‏هاى متقابل، در اصلاح یکدیگر بکوشند و ضعف‏ها را جبران نمایند و به مصداق »تواصوا بالحق(35)» یکدیگر را به حق و راستى توصیه نمایند، و از سوى دیگر آنهابه عنوان ولى و مربى نسبت به فرزندانشان مسئولیت جدى‏ترى در شکل دادن هویت اخلاقى  آنان دارند.

 در مسئله حجاب که موضوع بحث کنونى ماست، گرچه مرد و زن، هر کدام تکلیف مختص به خود را دارند، اما از آن رو که به مصداق »الرّجال قوّامون على النّساء(36)» )مردان را بر زنان تسلط و حق  نگهبانى است( مرد در زندگى زن، نقش قیومیت دارد، مسئولیت او در پاسدارى از عفاف  زن، جدى‏تر مطرح مى‏گردد، لذا در روایات اسلامى، از غیرت و مسئولیت مرد، در معاشرت‏ها و رفت و آمد و نوع پوشش همسر و دختران، نمونه‏هاى بسیارى به چشم مى‏خورد. پیامبر اکرم )ص( فرمود: »ان الغیرة من الایمان«. غیرت نشانه ایمان است (37).

 در زمینه غیرت ناموسى پیامبر اکرم )ص( مى‏فرماید: »اذا لم یغیر الرّجل فهو منکوس القلب(38)»

 »مردى که غیرت ندارد، قلبش واژگونه و مسخ شده است«

 بى غیرتى ویژه کسانى است که به مسخ ارزش‏هاى انسانى دچار گشته، فطرت اخلاقى را از دست داده و مستوجب لعنت و نفرین خدا گشته‏اند، اینان از جلب نظر مردان اجنبى به نوامیس خود ابا و امتناعى ندارند و حتى خود به فساد آنان دامن مى‏زنند(39).

 بر عکس افرادى که با خود خواهى‏ها و شهوات نفسانى مبارزه مى‏کنند و ریشه‏هاى حرص و آز و طمع و ماده پرستى را در وجود خود نابود مى‏کنند، به تمام معنى انسان وانسان دوست مى‏گردند و خود را وقف خدمت به خلق مى‏کنند و حس خدمت به نوع در آنان بیدار مى‏شود، چنین اشخاصى غیرتمند و نسبت به دختران و همسر خود حساس‏تر مى‏گردند(40).

 7 - عدم پاى بندى به آداب اجتماعى

 ادب اجتماعى و انصاف فردى اقتضا مى‏کند براى احترام به عقیده و اراده اکثریت مردم مسلمان کشورمان، حتى زنان غیر مسلمانى که به پوشش اسلامى عقیده ندارند، از تظاهر به بى حجابى و ابتذال در پوشش اجتناب نمایند. همان‏گونه که رعایت و احترام قوانین راهنمائى و رانندگى نشان رشد فرهنگى و آداب اجتماعى افراد است، پشت پا زدن به آن‏ها دلیل بر بى بهره‏گیرى فرد از ادب و سلوک اجتماعى و انصاف درونى است، تظاهر به بدحجابى در جامعه‏اى که حجاب و پوشش جزء احکام مسلم دین و مذهبش به شمار مى‏رود، دلیل روشنى بر فقدان انصاف و آداب اجتماعى است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 06:48 ق.ظ

فقط می توانم بگویم از شما سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد