پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

پاکدامنی

حجاب در نگاه اندیشه های ارزشمند

آثار اجتماعی بد حجابی

- آثار اجتماعى بد حجابی

ط. نکویی ریزی

 الف( زمینه‏سازى براى نگاه آلوده

 بدحجابى زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد مى‏افروزد، مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانى وامى‏دارد، زنان بد حجاب بالباس و شکل و شمایل ظاهرى خود هر جوانى را وسوسه مى‏کنند، مگر این‏که مردان به آیات قرآن عمل کرده و چشم‏هاى خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.

 قرآن کریم مى‏فرماید: »قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم«(50) به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند. چشم چرانى بیمارى مهلک و خانمان براندازى است که مقدمه ورود در بسیارى از گناهان است در اثر چشم‏چرانى، بعضى از مردان با انواع حیله و فریب‏ها، دوشیزگان معصوم و ساده لوح را فریب مى‏دهند و سرمایه عفت و آبروى شان را بر باد مى‏دهند و به وادى فساد و بدبختى رهسپارشان مى‏سازند.(51)

 چشم چرانى در سخنان معصومین )ع( تیرى زهرآلود از تیرهاى شیطان معرفى شده است که بدحجابى زنان مقدمه آن محسوب مى‏شود.

 عن الصادق )ع( »النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرةٍ اورثت حسرةً طویله«(52)

 نگاه تیرى از تیرهاى زهرآگین شیطان است، چه بسا یک نگاه که حسرت طولانى در پى دارد.

 پیامبر اکرم )ص( مى‏فرماید: »و من ملأعینیه من امرأة حراماً حشاهمااللّه یوم القیمة بمسامیر من نار و حشاهما ناراً حتى یقضى بین الناس لم یومر به الى النار(53)»

 » هر کس از حرام چشمش را پر سازد روز قیامت دو میخ آهنین در چشم او فرو مى‏کنند و آتش آن‏ها را بر خواهد گرفت تا به حساب مردمان رسیدگى شود آنگاه او را نیز به آتش افکنند.«

 روشن است که بدحجابى زنان مهم‏ترین عامل زمینه‏ساز این رفتار ناپسند در جوانان به شمار مى‏رود.

 ب( سلب آرامش جوانان

 زندگى مادى و معنوى و تکامل انسان بستگى به شرایط و عوامل مختلفى دارد که مهم‏ترین آن‏ها سلامتى جسمى و روحى است، بشر باتوجه به اهمیّتى که براى سلامتى خود قائل است، همواره در جهت حفظ و تأمین سلامت خود کوشیده و با ایجاد مراکز علمى پژوهشى و ساخت واکسن‏هاى پیشگیرى کننده و داروهاى مختلف براى سلامتى خویش، نهایت سعى و تلاش را انجام داده و مى‏دهد.

 انسان موجودى است نسبتاً ضعیف و تأثیرپذیر، چنان‏که جسم او بیمار شود روح تأثیرپذیرفته بیمار مى‏گردد و حالت طبیعى و اعتدال خود را از دست مى‏دهد(54). بنابراین تنهاپیشگیرى از بیمارى‏هاى جسمى نمى‏تواند سلامتى کامل انسان را تضمین نماید، بلکه جامعه باید از هر چیزى که سلامت و سعادت انسان را تهدید مى‏کند به دور باشد تا انسان با آرامش در آن زندگى کند و رشد و تعالى یابد.

 متأسفانه بدحجابى زنان در جامعه سبب بیمارى‏هاى روحى و روانى جوانان مى‏گردد، غریزه شهوت را از مسیر خود منحرف مى‏سازد و سبب طغیان بى‏رویه آن مى‏گردد. یک خانم بد حجاب، خرمن عمر جوانان را در آتش هوس و شهوت مى‏سوزاند، راحتى و آسایش را از آنان سلب مى‏کند، عقل و اراده و فکر آنان راتحت الشعاع نیاز همراه با حرص و آز که قناعت‏پذیر نیست قرار مى‏دهد، تا حسرت جنسى بر آنان غالب شده و آن‏ها را به تباهى کشاند.

 بدحجابى باعث بیدارى قبل از موعد غریزه جنسى مى‏شود و مسیر زندگى جوان را دستخوش تغییر مى‏کند و موجب گرفتارى و نابودى او مى‏گردد در حالى که این غریزه یکى از نعمت‏هاى الهى براى ادامه حیات و بقاء نسل و ایجاد جوشش و انگیزه و عشق و تشکیل خانواده بوده و در اصل براى حیات و آرامش بشر قرار داده شده است.

 ج( زمینه‏سازى رخدادهاى مخاطره‏آمیز

 بدحجابى سبب افزایش جنایت و حادثه آفرینى در جامعه مى‏شود. بى‏تردید سرچشمه بسیارى از حوادث مرگبار، درگیرى‏ها و نزاع‏هاى فردى و خانوادگى، قتل و جنایات، از بدحجابى و خودنمایى زنان آغاز مى‏گردد. وقتى در کوچه و خیابان یا در مجلس مهمانى و عروسى مختلط و همنشینى زنان با مردان نگاه مردان به زنى بى حجاب یا بدحجاب افتاد، سر و صورت آرایش کرده زن جوان از یک سو و ادا و اطوارها و راه رفتن و سخن گفتن آن چنانى از سوى دیگر، نگاه مرد را تندتر و طولانى‏تر مى‏نماید، در نتیجه همین نگاه‏هاى به ظاهر ساده موجب حوادث مرگ‏بار، تصادفات، زد و خوردها و جنایات بى شمار مى‏گردد.(55) پیامبر اکرم)ص( فرمود:

 »... من جالس النساء فلابد له من الزنا و لابد للزانى من النار«، سرانجام کسى که همنشینى و اختلاط با زنان کند، زنا مى‏باشد و سرانجام زناکار آتش جهنم است.(56)

 د( تنزل بهره‏ورى در فعالیت‏هاى اجتماعى

 بدحجابى زن در اجتماع از سویى نیروى کارآیى مردان را دچار توقف و رکود مى‏سازد و از سوى دیگر مانع از پرداختن جدى خود زن به کار و فعالیت اجتماعى مى‏شود.

 زنى که در محل کار فکر و ذهنش مشغول خودآرایى و خودنمایى است، تمرکز فکرى لازم را براى پرداختن جدى به کار نمى‏یابد، در حالى که لازمه انجام کار و تلاش جدى و پربار حضور قلب و تمرکز حواس است.

 زنان بدحجاب، مردانى را که باید با آرامش خاطر سرگرم کار و فعالیت باشند به چشم چرانى وادار مى‏کنند و هوش و حواس آنان را اندکى هم که شده، از کار معطوف به امور جنسى مى‏کنند و بدین جهت مقدارى از نیروهاى فعال اجتماع ضایع مى‏شود و کارهایى هم به طور ناقص انجام مى‏گیرد.(57)

 ه( گسترش تهمت و سوءظن

 یکى از آثار بدحجابى سوء ظن افراد جامعه و تهمت زدن به زنان و دختران بدحجاب است. از آن جا که افراد بدحجاب بر خلاف فرهنگ جامعه اسلامى، حجاب اسلامى را رعایت نکرده و با پوشش و ظاهر نامناسب به جامعه وارد مى‏گردند، ممکن است مورد سوء ظن افراد جامعه واقع شوند، افراد جامعه مى‏گویند: چنین شخصى که به این راحتى احکام الهى را زیر پا نهاده و از غضب الهى نمى‏ترسد چه بسا خلاف‏هاى دیگرى را انجام دهد.

 اسلام از حقوق زنان با حجاب و با ایمان دفاع مى‏کند و در سوره نور مى‏فرماید:

 »ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم«(58)

 زنان پاکدامن و دور از هر آلودگى و با ایمان را مورد تهمت قرار ندهید و اگر کسى چنین کند در دنیا و آخرت لعنت شده و عذاب بزرگى براى آن هاست.

 امیرالمؤمنین على علیه‏السلام در ضمن گفتارى به فرزندش امام حسین علیه‏السلام مى‏فرماید:

 »واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن فان شدة الحجاب ابقى علیهن«

 از طریق حجاب و پوشش بانوان، آن‏ها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدى و محکم زنان را به طور سالم‏تر و پاک‏تر حفظ خواهد کرد(59).

 روشن است که یکى از موارد حفاظت از بانوان، حفاظت از آنان در برابر سیل شایعات و تهمت‏هاى نارو است.

 امام على)ع( مى‏فرماید: »من وضع نفسه مواضع التّهمة فلا یلو منّ من اساء به الظّن« »کسى که خود را جایگاه تهمت قرار داد، نباید جز خود را نکوهش کند(60)» بنابراین، زنى که به پوشش کامل خود اهمیت نمى‏دهد، نمى‏تواند مانع بروز حرف و حدیث‏هاى یاوه‏گویان شود، کمااین که نمى‏تواند آنان را مورد ملامت خود قرار دهد.

آثار خانوادگی بدحجابی

3 - آثار خانوادگى بد حجابی

ط. نکویی ریزی

 الف - بى علاقگى به ازدواج

 در جامعه‏اى که بى بند وبارى در پوشش و به تبع آن بى بند و بارى جنسى رواج دارد، بسیارى از لذت‏هاى جنسى که عامل گرایش به ازدواج است به راحتى در دسترس افراد قرار مى‏گیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش  به ازدواج در افراد مى‏کاهد.

 بعضى از لذت‏هاى جسمى، سمعى، بصرى و احیاناً لمسى که باید در » نهان خانه زناشویى« با انتظار و زحمت به دست آید، بى حجابى و بدحجابى، آن را آسان، رایگان و همه جائى مى‏سازد و از اهمیت ازدواج و شوق زناشوئى مى‏کاهد(61).

 استاد شهید مرتضى مطهرى در این زمینه چنین مى‏نگارد: »... علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد مى‏شود، جواب مى‏دهند، که حالا زود است، ما هنوز بچه‏ایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالى مى‏کنند همین است؛ حال آنکه در قدیم یکى از شیرین‏ترین آرزوهاى جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آن که به برکت دنیاى اروپا کالاى زن این همه ارزان و فراوان گردد »شب زفاف را کم از تخت پادشاهى« نمى‏دانستند. ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندى انجام مى‏گرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیک بختى و سعادت خود مى‏دانستند، ولى امروز به دلیل کامجوئى‏هاى نامشروع در سطحى وسیع دلیلى بر آن اشتیاق‏ها وجود ندارد(62).

 ب( افزایش میزان طلاق

 بى بند و بارى در پوشش و حجاب، موجب تحریک است و تحریک بنیاد خانواده را متلاشى مى‏کند. غریزه جنسى یکى از علل مهم ازدواج و بوجود آمدن خانواده است، اما پس از ازدواج هر چه زمان مى‏گذرد نقش غریزه جنسى در حفظ و دوام خانواده کمتر مى‏شود و به جاى آن نقش عشق، تفاهم و وفادارى در بقاى خانواده بیشتر مى‏شود، بدحجابى آفت زندگى خانوادگى است. در حالى که نه تنها در اسلام بلکه در همه مرام‏هاى اجتماعى جهان این نتیجه حاصل شده است که خانواده باید محفوظ بماند، زن و مرد باید دلبسته و وفادار یکدیگر باشند، تا آشیانه دلپذیرى براى فرزندان خویش بنا کنند و با تربیت آنها، آینده جامعه خویش را ترسیم کنند، زنان بدحجاب تمامى همت خود را مصروف خودنمائى در خارج از منزل مى‏کنند و این باعث مى‏شود تا ذوق و شوقى براى آراستگى در برابر همسر نداشته باشند، و از سوى دیگر بد حجابى دیگران، زمینه  را براى دلبستگى مرد به همسر، نامساعد مى‏کند.

        در جامعه‏اى که بد حجابى بر آن حاکم است، هر زن و مردى همواره در حال مقایسه کردن است، مقایسه آن چه دارد با آن چه ندارد، این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر دامن مى‏زند، زنى که سال‏ها در کنار شوهر خود زندگى کرده و بامشکلات زندگى جنگیده و در غم و شادى او شریک بوده است، اندک اندک بهار چهره‏اش شکفتگى خود را از دست مى‏دهد و روى در خزان مى‏گذارد، در چنین حالى که سخت محتاج عشق و مهربانى و وفادارى همسر خویش است، ناگهان زن جوان‏ترى با بدحجابى خود و پوشش نامناسب خود به همسر او فرصت مقایسه‏اى مى‏دهد و این مقدمه‏اى مى‏شود براى ویرانى اساس خانواده و بر باد رفتن امید زنى که جوانى خود را از دست داده است.

 همه زنان بدحجاب جوان باید بدانند که هیچ جوانى نیست که به میان سالى و پیرى نرسد، اگر امروز آنان جوان و با طراوتند، در فرداى بى طراوتى آنان بازهم جوانانى هستند که بتوانند براى فرداى خانواده آنان  همان خطرى را ایجاد کنند که خود آنان امروز براى خانواده‏ها ایجاد مى‏کنند(63).

 آمارهاى قطعى و مستند نشان مى‏دهد که با افزایش بى حجابى و بدحجابى در جهان، طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشوئى در دنیا به طور مداوم بالا رفته است. چرا که » هر آن‏چه دیده بیند، دل کند یاد« و هر چه »دل« در اینجا یعنى هوس‏هاى سرکش بخواهد، به هر قیمتى باشد به دنبال آن مى‏رود و به این ترتیب هرروز دل به دلبرى مى‏بندد و با دیگرى وداع مى‏گوید(64).

 به این ترتیب یکى از علل افزایش طلاق در جامعه بدحجابى زنان در جامعه مى‏باشد، در حالى که لازمه زندگى مشترک، مهرورزى، محبت، قبول یکدیگر با تمام خصوصیات، قبول مسئولیت و گذشت است، مردى که از تربیت معنوى و تقواى دینى برخوردار نیست، طبعاً هوس خود را به زندگى مشترک ترجیح مى‏دهد. در مقابل حجاب اسلامى و تقواى  زن و شوهر سبب استحکام بنیان خانواده مى‏گردد.

آثار بدحجابی

4- آثار اخروى بد حجابى

ط. نکویی ریزی

 قرآن کریم مى‏فرماید: »و ان لیس للانسان الا ما سعى و انّ سعیه سوف یرى«(65) و این‏که براى انسان جز حاصل تلاش او نیست و )نتیجه( کوشش او به زودى دیده خواهد شد. سعى به معناى جدیت در کار است، هر کس بهره‏اش بواسطه سعى اوست و نیز بهره سعى کسى را هم به دیگرى نمى‏دهند، همانطور که ضرر کسى را به دیگرى نمى‏دهند، چنانچه هر کس طعام خورد، خودش سیر مى‏شود نه غیر او.

 در مورد آخرت هم همینطور است بعضى را شیطان فریب مى‏دهد. آنان به جاى آن که در تهیه توشه قیامت کوشش کنند و از عذاب قیامت بترسند، به غفلت مى‏گذرانند و ایمان خود راتباه مى‏کنند در حالى که به تکرار، آیات حجاب را خوانده‏اند یا حدیث معراج را شنیده‏اند. شیطان که دشمن قسم خورده‏ى ما انسان‏هاست، همواره درصدد فریبکارى و ضربه زدن به ماست. او در پى زمینه‏هایى مى‏گردد که بهتر بتواند انسان را فریب دهد، شکى نیست که بدحجابى زنان از بهترین دام‏ها و وسائل وسوسه شیطان و فریبکارى اوست، که زن را از بهشت برین به جهنم مى‏کشاند.

 از جمله آثار بدحجابى زنان کیفر آخرتى است، زیرا حجاب ناقص یا آشکار کردن مو، آرایش‏ها و زینت‏ها در نزد نامحرم و جلوه‏گرى با لباس‏هاى نازک، تنگ، با مدل‏هاى مخصوص و رنگ‏هاى مهیج از جمله گناهانى است که بر آن وعده عذاب داده شده است. چه اینکه بدحجابى نمونه بارزى از گناهان جنسى است که به بسیارى از گناهان دیگر دامن مى‏زند.

  نمونه‏هائى از عذاب اخروى زنان بدحجاب عبارت است از:

 1 - آتش دوزخ

 پیامبر اکرم )ص( در گفتارى زنانى را که زینت خود را براى نامحرمان آشکار سازند، سزاوار آتش دوزخ مى‏شمارد:

 » نهى النّبى ان تتزیّن المرأة لغیر زوجها، فان  فعلت کان حقاً على اللّه ان یحرقها«(66).

 پیامبر اکرم )ص( نهى کرد زن را از این‏که خود را براى غیر شوهرش آرایش نماید. اگر چنین کند، بر خداوند سزاوار است که او را در آتش بسوزاند.

 2 - آویزان شدن بر مو

 پیامبراکرم )ص( در مورد آن‏چه در لیلة المعراج مشاهده کرده بود، مى‏فرماید:

 »و رأیت امرأة معلقه بشعرهایغلى دماغ رأسها«

 زنى را دیدم که به موهاى سرش آویزان بود و مغز سر او به جوش و غلیان در آمده بود. سپس در توضیح رفتارى که این پیامد را به همراه داشته، فرمودند:

 » اما المعلقة بشعرها فانها کانت لا تغطى شعرها من الرجال(67)»

 اما آن زنى که به موهاى سرش آویزان بود، زنى است که موهاى خود را از مردان نمى‏پوشاند .

 3 - چیدن گوشت بدن خود

 از عقوبت‏هاى اخروى دیگر زنان بدحجاب در قیامت چیدن گوشت بدن آنان توسط ایشان است که در روایت پیشین به آن اشاره شده است:

 »و رأیت امرأة تقطع لحم جسدها من مقدمها و مؤخرها بالمقاریض من النار...«

 زنى را دیدم که گوشت بدن خود را از جلو و از عقب باقیچى‏هائى از آتش مى‏چید.

 »و اما التى کانت تقرض لحمها بالمقاریض فانها کانت تعرض نفسها على الرجال«

 و اما آن زنى که گوشت بدن خود را به قیچى هائى از آتش مى‏چید، آن زنى بود که در دنیا خود را در معرض تماشاى نامحرمان و در اختیار آنها مى‏گذاشت(68).

 4 - خوردن گوشت بدن خود

 در بخش دیگرى از روایت پیشین آمده است:

 »و رأیت امرأة تأکل لحم جسدها و النار توقد من تحتها«

 زنى را دیدم که گوشت بدن خود را مى‏خورد و آتش از زیرش افروخته مى‏شد.

 » واما التى تأکل لحم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس«(69).

 و اما آن زنى که گوشت بدن خود را مى‏خورد آن زنى است که بدن خود را براى مردم زینت مى‏کند.